توضیحات
کوئل (Ignition Coil) مخصوص خودروهای بیامو (BMW) است. کوئل یکی از اجزای اصلی سیستم جرقهزنی در موتورهای بنزینی محسوب میشود. در ادامه یک توضیح جامع درباره عملکرد، ساختار و نشانههای خرابی آن ارائه میکنم:
🔧 کاربرد و وظیفه کوئل
کوئل وظیفه دارد:
-
ولتاژ ۱۲ ولت باتری را به ولتاژی بسیار بالا (۲۰ تا ۴۵ هزار ولت) تبدیل کند.
-
این ولتاژ را به سیمپیچ شمع ارسال کند تا شمع بتواند جرقه لازم برای احتراق را ایجاد کند.
-
در بیاموهای جدید، کوئلها از نوع Coil-on-Plug هستند؛ یعنی هر سیلندر یک کوئل مجزا روی شمع خودش دارد.
🔍 خصوصیات ظاهری قطعه
در تصویر، کوئلی میبینید که ویژگیهای آن شامل:
-
طراحی سیلندری با بدنه بلند
-
سوکت اتصال در بخش بالایی
-
قسمت لاستیکی یا عایق در انتها برای اتصال مستقیم به شمع
-
ساختار یکپارچه بدون نیاز به وایر شمع
این شکل و ابعاد نشان میدهد که این کوئل مناسب موتورهای 4، 6 یا 8 سیلندر بیامو با طراحی مدرن N Series یا B Series است.
⚙️ نحوه عملکرد کوئل بیامو
-
ECU فرمان جرقهزنی را صادر میکند.
-
کوئل انرژی الکتریکی را تقویت و ذخیره میکند.
-
انرژی تقویتشده را در زمان مناسب به شمع منتقل میکند.
-
شمع مخلوط سوخت و هوا را محترق میکند.
⚠️ علائم خرابی کوئل BMW
خرابی کوئلها در بیامو نسبتاً رایج است. علائم معمول عبارتاند از:
-
لرزش و ناکزدن موتور
-
ریپ زدن، کپ اولیه و افت شتاب
-
سوخت بیشتر و مصرف غیرعادی
-
روشن شدن چراغ Check Engine
-
خطاهایی مانند Misfire: P0301–P0306
-
بوی خامسوزی یا روشن کار کردن ناقص در حالت سرد
🛠️ نکات مهم درباره تعویض
-
توصیه میشود کوئل و شمع با هم یا حداقل هر ۴ یا ۶ کوئل با هم تعویض شوند.
-
استفاده از برندهای اصلی یا OEM مانند Bosch، Delphi، Eldor، Bremi بهترین عملکرد را دارد.
-
کوئلهای تقلبی باعث ریپ زدن و آسیب به ECU میشوند.
کوئل های بی ام و در برند های بوش و اورجینال در فروشگاه لوازم یدکی بی ام و موجود میباشد.

نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.